○古代史研究会第6回春季研究集会
第1部:「声をあげる人々―古典期アテーナイの討議的民主政―」
Consensus, thorybos and deliberation in the Athenian Assembly
(アテーナイの民会における合意、喧騒、討議)
Mirko Canevaro(Edinburgh)
This paper examines the deliberative credentials of Athenian democracy.
Much scholarship has investigated ancient Athens as a successful (or less
successful) example of participative democracy and has stressed the importance
of collective deliberation to its political system. Building on this scholarship,
the paper explores whether the Athenians subscribed to, and implemented
in their institutions of political decision-making, deliberative ideals
and a commitment to consensus compatible with those central to modern literature
on deliberative democracy in political theory. After a survey of relevant
studies of deliberative vis-à-vis participative democracy, with a discussion
of the pitfalls of plebiscitary forms of democracy to which ancient direct
democracy is often compared, the paper discusses the deliberative setup
of Athenian political decision-making, concentrating on Assembly procedures;
the ideas that speakers and the public explicitly upheld in their conduct
in the Assembly, investigated through a close reading Assembly accounts
and normative statements in the orators (particularly in Demosthenes Prooimia);
finally it examines an example of protracted Assembly debate—that on the
Sicilian expedition—to make the case that Athenian political decision-making
strived to fulfil deliberative ideal for the purpose of creating legitimacy,
whether or not the outcome of democratic deliberation turned out to be
effective policy choices.
アッティカ弁論における「喧騒」言説の修辞的機能
佐藤 昇(神戸大学)
古典期アテーナイにおいて、民会や法廷に集う市民たちは、しばしば演説者たちに野次、罵声を浴びせ、あるいは歓呼の声をあげていた。こうした喧騒(thorybos)と呼ばれる現象は、近年、一般市民の民主政への主体的参加という側面から研究者たちの注目を集めている。本報告ではこうした現象に注目し、それらへの言及が法廷・民会演説の中で修辞的観点から如何に用いられていたのかを検討する。具体的には(1)民会演説と法廷弁論、それぞれに見られるthorybos言説の差異を確認する。このことにより、古典期アテーナイの弁論術が、民会や法廷といった討議の場の性格に応じて、分化・発展を遂げていった様子を、示唆的ながら、示してゆきたい。続いて、(2)thorybosへの言及が頻繁に見られる法廷弁論に注目し、演説者が自らと訴訟相手、そして聴衆(=市民団)という三者関係を有利に構築するために、thorybos言説を戦略的に用いていた様子を明らかにする。この作業を通じ、thorybosがアテーナイ民主政にとって持っていた意義を検討することとしたい。
第2部:「古代ギリシア・ローマ世界における衰退言説」
ポリュビオスにおける衰退言説――コイノンとの比較から――
岸本 廣大(同志社大学)
ポリュビオスが記したローマの興隆の裏では、ローマに敗北し、その支配下にはいった多くの共同体が存在した。彼の著作は、いうなれば敗者の「衰退」を描いているともいえる。報告者は、かつてポリュビオスの衰退言説について、アカイア人のコイノンを対象に分析した。先行研究は、彼の著作全体に共通する衰退言説として「悪しき指導者」と「それに扇動される退廃した民衆」という構図を指摘しており、それはアカイア人のコイノンでも見られた。しかし、ボイオティア人のコイノンと比較すると、アカイア人のコイノンでは、「悪しき指導者」の責任がより強調されており、また、その衰退は、ギリシア全体の衰退の代表として叙述されていた。以上の結果を踏まえつつ、本報告では、コイノン以外の共同体についての衰退言説と比較する。特に、マケドニア王国とカルタゴについての衰退言説を取り上げて論じるつもりである。それにより、ポリュビオスの衰退言説を別の角度から明らかにするとともに、アカイア人のコイノンの衰退言説の独自性をさらに検討したい。
Stories of decline in ancient Greek historiography:Herodotus and the Near
Eastern tradition
(ギリシア歴史叙述における衰退の物語―ヘロドトスとオリエントの伝統―)
Antigoni Zournatzi (National Hellenic Research Foundation, Athens)
In studies of ancient historiography,
writing about decline is especially associated with the works of authors who
dealt with the fortunes of Rome. However, ancient, like modern, thought could
seemingly spontaneously associate decline with major social and political
turning points. Basic themes of decline also visibly enjoyed a wider currency,
being constantly redefined to express the values and concerns of the different
historical periods and societies to which they apply and the positions of
different authors.
This presentation considers notions of decline that are embedded in Herodotus’
Histories, and more specifically in his Medo-Persian logos, with reference
to two major political transitions in first-millennium BC Asia: namely,
the transition from the rule of the Assyrians to that of the Medes, and
from the rule of the Medes to that of Cyrus the Great and the Persians.
It submits that the formulations of these notions in the work of Herodotus
adhere closely to concepts engendered in ancient Iranian political and
religious thought, and that they also refer us, simultaneously, to basic
tropes of decline that are attested in the earlier Mesopotamian tradition.
In this instance, interconnections between Herodotean and Near Eastern
patterns of historical reasoning emerge from consideration of an ancient
Mesopotamian literary text about the fall of the principal city of the
third-millennium BC kingdom of Akkad, and first-millennium BC royal inscriptions
that relate to the sack of Babylon by the Neo-Assyrian monarch Sennacherib
and this city’s subsequent restoration by Sennacherib’s successor, Esarhaddon.
(所属などは発表時のものです。) |